מערת המטמון – נחל משמר

מערת המטמון בנחל משמר התגלה בשנת 1961, במסגרת סקר מדבר יהודה לגילוי מגילות גנוזות נוספות. המערה נמצאת גבוה על מצוק שאליו כנראה היה בעבר שביל גישה. משהתמוטט השביל ניתן להכנס למערה רק באמצעות ציוד גלישה מקצועי, מה ששמר על האוצר בן התקופה הכלכוליתי ללא פגע.

בעקבות גילוי מגילות ים המלח, יצאו למדבר יהודה משלחות ארכאולוגיות רבות. אחת המשלחות בראשות פסח בר אדון, מצאה ממצאים מהתקופה הכלקוליתית במערה סמוך לראש המפל הגבוה במצוק הצפוני של נחל משמר.

המערה מכונה כיום מערת המטמון. המטמון, שהיה טמון בכוך בפינה מרוחקת של מערת מגורים כלקוליתית, עטוף במחצלת, כלל 442 חפצים, מהם 429 מנחושת, ובהם שרביטים וכלי שנהב, שישה חפצים מהמטיט, אחד מאבן, חמישה מניב של היפופוטם ואחד מחט של פיל.

הארכאולוגים חלוקים על טיבם של הכלים שנמצאו. יש הטוענים שאלו כלי הקודש של מקדש עין גדי מאותה התקופה, המרוחק כ-12 ק"מ מהמקום, ואשר היו בו סימנים של עזיבה מהירה אך ללא סימני הרס מכוון. אחרים טוענים שלא נמצאה הוכחה לקשר כלשהו למקדש, ומכאן השערתם שאלו ממצאים של חפצי פולחן של תושבי המדבר, כמו אלו שנמצאו בנחל חמר והוטמנו במערה כגניזה כדי שלא יחוללו.‏

תאוריות אחרות טוענות שהממצאים אינם פולחניים, וריבוים מעיד על כך שהם שייכים לסוחרים – כך שבעצם המערה היא מחסן המכיל כמויות רבות של כלים למכירה וכן חומרים משומשים להתכה והכנת כלים חדשים.

סוג המערה: מערת מגורים
ציוד מיוחד: ציוד גלישה מקצועני של מאות מטרים ! נא לא לנסות
הערות ואזהרות: ניתן לצפות על המערה מקניון נחל משמר או מהגדה ממול
לשלב בטיול בסביבה עם: טיול מיטיבי לכת נחל משמר, עין גדי, גבי קדם, ים המלח