מנהרות הכותל המערבי בעיר העתיקה

photo: Roman Kriman, JerusalemShots.com
סיור מרתק במנהרות הכותל המערבי – נדבכי הכותל מתגלים במעבה האדמה ומספרים את ספורה של ירושלים הקדומה ואת כיסופי הדורות אליה

מנהרות הכותל הן מערך חללים ומחילות תת-קרקעיות מתקופות שונות לאורך תוואי הכותל המערבי והרבה מעבר, מתחת לבתי הרובע המוסלמי בעיר העתיקה בירושלים. במתחם התת קרקעי מבנים מתקופת בית שני, מימי הביניים ומהעת החדשה. ציר הליכה אופקי מחבר את החללים והמחילות, מעניק למבקר חוויה של מסע לאורך ציר הזמן ההיסטורי, ונחשב לאחד מאתרי התיירות הפופולריים בישראל.

פרויקט חשיפת הכותל המערבי לכל אורכו לאחר מלחמת ששת הימים, נועד לאפשר לכל יהודי לגשת אל הכותל שלנו לא הפרעה. האתר הוא נקודת חיכוך רגישה מבחינה דתית בין אוכלוסייה מוסלמית ויהודית והביא לא פעם לתסיסה, שהגדולה בהן הייתה מהומות מנהרת הכותל ב-1996.

איך כל זה נוצר? (באשמת הממלוכים..)

את העיר העתיקה חצה בעבר גיא עמוק (הטירופיאון) משער שכם ועד שער האשפות. הר הבית נבנה מצדו המזרחי של הגיא ואילו בתי המגורים בעיר העתיקה היו בצד המערבי, מופרדים במכשול עמוק למבקשים לעלות להר הבית. אבל כל דור ודור מצא לו פתרונות: בתקופת בית שני נבנה גשר גדול (קשת רובינסון) מעל הגיא, רק שהוא נחרב עם חורבן בית המקדש ע"י הרומאים. המוסלמים בנו  גשר על חורבות הגשר הקדום ועם הזמן ירושלים גדלה ובתוך הגיא נבנו מבני ציבור ובתי מגורים.

במאה ה-13 נכבשה ארץ ישראל על ידי הממלוכים ותחת שלטונם גדלה ירושלים ופרחה. כדי לאפשר למאמינים המוסלמים גישה ישירה להר הבית מבלי להידחק לגשר צר אחד, או לחצות את הגיא, הם מצאו פתרון מיוחד: הממלוכים "ביטלו" כליל את הגיא, ובנו משטח מגשר ענקי מעל כולו. לשם כך הן בנו קמרונות ועמודי ענק לתמוך במבני ציבור גדולים שמילאו את כל חלל הגיא ופתחם היה בגובה המפלס החדש.

עם "קבורת" הגיא מתחת למפלס העיר נקברו עמו גם המבנים הרבים ששכנו בו עד אז, וחלק מהם אף הפכו לבורות מים או למחסנים. לאחר פילוס פני השטח, יצרו הממלוכים פתחים רבים בכותל המערבי והצפוני של הר הבית, שאפשרו גישה מהירה ונוחה אליו. פתחים אלה קיימים עד היום כשערי הר הבית, בהם שער השלשלת, שער מוכרי הכותנה, שער הברזל, שער המשגיח, ועוד.

חלק זה של ירושלים הפך אפוא לבעל שני מפלסים: זה הנראה לעין וזה התת-קרקעי. מנהרות הכותל נמצאות במפלס התת-קרקעי, ועוברות דרך המבנים שנקברו עם הגבהת העיר.

לאתר מנהרות הכותל לחצו כאן

סוג המערה:
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות:
לשלב בטיול בסביבה עם: