מערות מורבעת בנחל דרגות

מערות מורבעת (בערבית "מערות הריבועים") השוכנות ברום מצוקי נחל דרגה בצפון מדבר יהודה, הן שלוש מערות בעלות פתחים מרובעים (קרסטיות). בראשית שנות ה-50 נתגלו במערות אלו ממצאים מתקופות שונות, ובעיקר מימי מרד בר כוכבא, שהצביעו כי המערות היו מערות מפלט בתקופת מרד בר כוכבא. אגרות שנתגלו מימי המרד, שהיו חתומות בידי בר כוכבא עצמו, היוו מקור ראשון והוכחה לקיומו.

הממצאים לימדו כי מערות מורבעת, שאפשרו אכלוס קהל רב, ובשל ריחוקן ממקום יישוב שימשו את לוחמי בר כוכבא כמערות מפלט ובין החפצים והכלים שהותירו אחריהם המסתתרים בלטו בעיקר אגרות, שנכתבו בחלקן על ידי שמעון בר כוכבא עצמו. השם שבו חתם על האגרות היה 'בר כוסיבא' או 'כוסבא', ומכאן למדו שזה היה שמו האמיתי, ואילו 'בר כוכבא' היה רק כינויו.

כמו כן, במדבר יהודה חיו בכירים בצבאו של בר כוכבא, שהותירו אחריהם תכתובת ענפה בינם ובין מנהיגם ובין מפקדים אחרים. האגרות עוסקות בציוד ואספקה, באופני הלחימה ומטרותיה, ואף איומים מצדו של בר כוכבא אם הוראותיו לא ימולאו.

מערות מורבעת שוכנות בחלקו העליון של המצוק המזרחי של קניון משאש, והגישה אליהם אפשרית בטיפוס דרך שביל מסומן ובו יתדות אחיזה. הכניסה אפשרית למערה אחת בלבד; הכניסה למערה השנייה אסורה בשל מפולות אבנים, ואל המערה השלישית לא ניתן להגיע כלל. המערה הנגישה עמוקה מאד ומגיעה לכ-50 מטרים, חובה להצטייד בפנס בעת הכניסה.

סוג המערה: קרסטי
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות: שביל תלול ומחליק
לשלב בטיול בסביבה עם: נחל דרגות לחובבי אתגר, שמורת עין גדי, ים המלח