מערת אבשלום (הנטיפים)

מערת הנטיפים התגלתה במקרה בשנת 1968, בעקבות פיצוץ שגרתי במחצבת הַרְטוּב הסמוכה. הפיצוץ יצר פתח במדרון ההר וחשף את המערה. לאחר שנתגלתה המערה הוכרז השטח שמעליה שמורת טבע והופסקה העבודה במחצבה. רשות הטבע והגנים הכשירה את המערה לביקור הקהל בדרך שתבטיח את שמירתה ותמנע פגיעה בערכי הטבע הנדירים שבה.

תהליכי ההיווצרות האיטיים של נטיפים וזקיפים במערה ממשיכים ומתקיימים גם עתה, אולם הם רגישים ופגיעים. שינויי הטמפרטורה, הלחות וריכוז הפחמן הדו־חמצני בעקבות חשיפת המערה לאוויר וכניסתם של מבקרים עלולים לשבש את המשך התפתחות המערה ולגרום לנזקים. כדי לשמור על איזון בין חווית ביקור איכותית לבין שמירה על משאב הטבע הייחודי הזה, משקיעה רשות הטבע והגנים מאמצים בניהול הביקור באתר, במחקר ובניטור.

רשות הטבע והגנים במערה מערכת תאורה חדשה, אקולוגית ואמנותית. התאורה החדשה היא תאורת לֵד ייעודית, שאינה פולטת חום, והיא בעלת הרכב אורכי גל המונע התפתחות אצות. התאורה החדשה לא רק שומרת על המערה, אלא גם מדגישה את יופיים של הנטיפים והזקיפים ויוצרת אווירה קסומה המעוררת את דמיונם של המבקרים אל מול הצורות והדמויות הנשקפות מהם.
מערת הנטיפים מוקדשת לזכרו של אבשלום שוהם, חייל צה"ל שנפצע בזמן שירותו הצבאי ונפטר מפצעיו. משפחתו וידידיו של אבשלום סייעו בטיפוחה של המערה ובהכשרתה לקהל הרחב, ובכך הנציחו את זכרו.

המערה הינה גן לאומי והכניסה בתשלום.

סוג המערה: מערת נטיפים פעילה
ציוד מיוחד: אין
הערות ואזהרות: כניסה בתשלום
לשלב בטיול בסביבה עם: נחל קטלב, מערת התאומים בנחל דולב, אנדרטת מגילת האש